Kredyt samochodowy: 4 powody na tak

Dla jednych to opcja nie do przyjęcia. Dla innych coś naturalnego. Jakie argumenty przemawiają za tym, żeby zaciągnąć kredyt samochodowy?

porsheZ faktu, że kredyt kosztuje nie wynika, że się go nie opłaca zaciągać. Istnieje wiele powodów, dla których warto to zrobić.

Powód pierwszy: samochody są drogie

Ogólnie rzecz biorąc samochody w Polsce kosztują tyle samo, co w krajach rozwiniętych. Różnice w cenie, na przykład w porównaniu do Niemiec, jeśli już są, to nieznaczne. Co nie oznacza jednak, że auta są u nas tak samo dostępne. Powód? Znacznie niższe (tzn. nawet czterokrotnie) wynagrodzenia. Za przeciętną pensję w Polsce można kupić co najwyżej małe auto mniej renomowanego producenta. W Niemczech auto klasy średniej. Rozwiązanie? Kredyt samochodowy.

Nie sprawi on oczywiście, że samochód nagle stanieje. Może jednak pomóc kupić pojazd szybciej, a więc nieco poprawić jego dostępność. Czy kredyty samochodowe to złoty środek na brak popytu na auta? W żadnym wypadku. To jedynie proteza, której używamy z braku siły nabywczej.

Powód drugi: samochody są potrzebne

Tym jednak ważniejsza, że samochody są nam potrzebne. W wielu częściach kraju trudno mówić o spójnej sieci komunikacji publicznej. Przeciwnie, połączenia kolejowe czy autobusowe są kasowane, komunikacja miejsca kosztuje coraz więcej i jeździ coraz rzadziej, a do pracy dostać się trzeba. Dla wielu ludzi kredyt samochodowy to jedyna opcja na to, żeby w ogóle mieć jak wyrwać się ze swojego miejsca zamieszkania.

Przy czym nie oznacza to, że jest to opcja bardzo dobra. W większości przypadków byłoby ekonomicznie rozsądniej używać komunikacji publicznej. Ponieważ tej nie ma, jedyną opcją jest mało wydajne rozwiązanie w postaci własnego auta kupionego na kredyt samochodowy. Ze wszystkimi tego konsekwencjami.

Powód trzeci: może wyjść taniej

Inna sprawa, że w wielu przypadkach kupno nowego samochodu finansowane ze źródeł zewnętrznych może po prostu wyjść taniej. I to wcale nie dlatego, że ktoś będzie udzielał pożyczki czy sprzedawał auto poniżej swoich kosztów, a z prostej przyczyny, że nowe jest zwykle mniej awaryjnie niż stare.

Wystarczy prosta kalkulacja. Remont ważnego elementu w zespole napędowym w przypadku używanego samochodu może kosztować nawet kilka tysięcy złotych. Zwykła wymiana zużytych wahaczy to koszt kilkuset złotych. Kwota do kwoty uzbiera się poważna suma, która może być równoważna z kosztami, jakie trzeba ponieść zaciągając kredyt samochodowy. Co oznacza, że taka operacja jest de facto opłacalna. Dlaczego?

Powód czwarty: niskie stopy

Po prostu: niskie stopy procentowe (najniższe w historii istnienia ustalającej je Rady Polityki Pieniężnej) sprawiają, że każda pożyczka jest stosunkowo tania. Także kredyty samochodowe można zaciągnąć według oprocentowania nieznacznie tylko przekraczającego stopę inflacji. W połączeniu z oszczędnościami na kosztach eksploatacji samochodu oznacza to, że taka operacja przyniesie zaciągającemu zobowiązanie nie stratę, ale zysk. I o to w tym wszystkim przecież chodzi, prawda?